سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ماینر چیست

 

ماینر چیست

ماینر چیست؟ | خرید ماینر بیت کوین | خرید ماینر

 

در این مقاله می خواهیم بدانیم که چگونه میتوانیم به استخراج بیت کوین بپردازیم و از طریق استخراج بیت کوین و با خرید ماینر به درآمد برسیم. با ماینرساز در این مقاله همراه باشید. 

 


در مقاله قبلی به طور خلاصه و روان، به تشریح "چیستی ارز دیجیتال و بیت کوین" پرداختیم. اما اکنون که شناختی کلی از ارز دیجیتال داریم، می خواهیم بدانیم که چگونه میتوانیم به استخراج بیت کوین بپردازیم و از طریق استخراج بیت کوین و با خرید ماینر به درآمد برسیم. با ماینرساز در این مقاله همراه باشید. 

در ابتدا به طرح چند سوال می پردازیم: استخراج چیست؟ ماینر چیست و چگونه کار می کند؟ ماینر بیت کوین چیست؟ چگونه برای خرید ماینر اقدام کنیم؟ آیا درامد ماینرها در ایران مناسب است؟ 

استخراج بیت کوین به چه معناست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده و در یکی دو خط پاسخ این سوال را بدهیم، باید گفت: استخراج یا همان ماینینگ بیت کوین، یک فعالیت داوطلبانه است که در آن افراد داوطلب به نام استخراج‌کننده (ماینر)، قدرت پردازش دستگاه‌های استخراج  خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند تا تراکنش‌های شبکه تایید شود.

البته ماینرها این کار را محض رضای خدا انجام نمی‌دهند، بلکه برای آن پاداش می‌گیرند و این پاداش همان بیت کوین‌ است; به عبارت دیگر زمانی که شما برای دوست خود بیت کوین ارسال می‌کنید; ماینر با فعالیت خود به تایید شدن تراکنش‌های شما کمک می‌کند و شبکه به آن پاداش می‌دهد.

پس در ماینینگ سه کار اصلی انجام می‌شود:

تایید تراکنش‌های بیت کوین
حفظ امنیت شبکه‌ی بیت کوین
تولید واحدهای جدید بیت کوین به صورت غیرمتمرکز

توضیحی که دادیم به زبان ساده بود تا شما بتوانید راحت‌تر ماینینگ را درک کنید; در ادامه، استخراج بیت کوین را از نظر فنی بررسی می‌کنیم.

بررسی فنی استخراج بیت کوین

شاید زمانی که اصطلاح «استخراج بیت کوین» را می‌شنوید; در ذهن خود سکه‌هایی را مجسم کنید که از دل زمین بیرون کشانده می‌شوند; اما بیت کوین که فیزیکی نیست. پس چرا آن را استخراج یا ماینینگ می‌نامیم؟

چون استخراج بیت کوین از نظر فلسفی بی‌شباهت به استخراج طلا نیست; به این صورت که بیت کوین‌ها در طراحیِ کد و پروتکل بیت کوین وجود دارند; (مثل طلا که در معادن وجود دارد) اما هنوز قابل دسترسی نیستند (مثل طلاهایی که هنوز از معادن بیرون کشیده نشده‌اند).

بر اساس پروتکل یا همان قوانین بیت کوین، فقط تعداد 21 میلیون واحد از آن وجود خواهد داشت. مثل طلا که کمیاب و محدود است.

نام علمی‌تر ماینینگ، اثبات کار (Proof Of Work) است. در واقع فرایند استخراج از الگوریتمی به نام اثبات کار سرچشمه گرفته است که فردی به نام آدام بک (Adam Back) اولین بار در سیستم ضد اسپم خود از آن استفاده کرد که هش‌کش (HashCash) نام داشت.

ماینر چیست

اکنون نوبت به این موضوع می رسد : ماینر بیت کوین چیست؟ از کجا ماینر بخریم؟

در سراسر دنیا کسانی که به کار استخراج ارز دیجیتال مثل بیت‌کوین اتریوم یا سایر ارزهای دیجیتال مشغول هستند، ماینر می‌گویند و این افراد تلاش می‌کنند با استفاده از دستگاهای متنوع ماینر به تعداد بیشتری از رمزارزهای استخراج نشده دست یابند و با ذخیره یا فروش آنها به سود دست یابند و اینده بهتری را برای خود بسازند. 

دستگاه ماینر یک رایانه قدرتمند است که مخصوص استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال طراحی شده است که به شما این امکان را می‌دهد که با سرعت بالاتر و با سودآوری مناسب به ماینینگ بپردازید. 

از بهترین سازندگان دستگاه ماینر می توان به بیت مین(Bitmain)، اینوسیلیکون (Innosilicon) و واتس ماینر (Whatsminer) اشاره کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد دستگاه ماینر بدانیم.

سازنده بیت کوین، Satoshi Nakamoto (که در مقاله قبلی درباره او صحبت کردیم) قصد داشت که بیت کوین توسط رایانه های معمولی استخراج شود تا از معاملات غیرمتمرکز اطمینان حاصل شود. اما پیشرفت های تکنولوژی در مقابل نظریه وی ایستاد. در واقع از آنجا که کارت های گرافیک روز به روز قوی و قوی تر شدند ، فعالان استخراج ارز دیجیتال ترغیب شدند که از جدیدترین و قدرتمندترین سخت افزارهای روز دنیا استفاده کنند. بدین شکل، اولین دستگاه های ماینر به وجود آمدند که به قوی ترین و بهینه شده ترین سخت افزار جهت ماین کردن بیت کوین تجهیز شده بودند و با اتصال به استخر استخراج می توان از آنها استفاده کرد.

استخر استخراج یا استخر ماینینگ چیست؟

پیش از توضیح استخر استخراج (Mning Pool) و برای درک بهتر این موضوع؛ ابتدا به توضیح فرایند ماینینگ می پردازیم. 
در فرایند ماینینگ، ماینرها تراکنش‌ها را در بسته‌هایی به نام «بلاک» (Block) قرار می‌دهند. برای اتصال یک بلاک به بلاک چین، ماینرها باید با حدس زدن اعداد و حل معادلات ریاضی، جواب معادله یا همان هش بلاک را بدست بیاورند. این کار مستلزم داشتن قدرت پردازش سخت‌افزاری و مصرف برق است.

 

هدف ماینینگ این است که شبکه را امن نگه دارد و از حملات به آن جلوگیری کند. در نهایت برای اینکه انگیزه کار برای ماینینگ وجود داشته باشد، هر ماینری که زودتر از بقیه به جواب معادله برسد، پاداش می‌گیرد که به آن پاداش بلاک (Block Reward) هم می‌گویند. مثلاً پاداش بلاک فعلی بیت کوین، 12.5 واحد بیت کوین است که هر ده دقیقه تولید و به ماینرها تعلق می‌گیرد.

استخر استخراج (Mining Pool)، محلی مجازی است که جامعه‌ای از ماینرها هر کدام قدرت پردازشی دستگاه‌های خود را در آنجا با یکدیگر ادغام می‌کنند تا شانس خود را برای سودآوری در ماینینگ افزایش دهند. از آنجایی که رقابت بر سر حل کردن مسائل پیچیده ریاضی در شبکه بیت کوین بسیار زیاد است، ماینرها قدرت پردازشی خود را در استخر استخراج متمرکز می‌کنند.

خرید ماینر مناسب

چگونه ماینر مناسب خود برای خرید را پیدا کنیم؟

در هنگام خرید ماینر، معیارهایی وجود دارند که باید به آنها توجه کرد و با در نظرگرفتن آنها به انتخابدستگاه ماینر مناسب پرداخت. در ادامه نگاهی کلی به این معیارها خواهیم داشت.

قدرت پردازش (Hash rate): مشخص میکند که ماینر توانایی انجام چه تعداد hash را در یک ثانیه دارد. هرچه این تعداد بالاتر باشد درآمد بیشتر خواهد بود و همچنین هزینه هم بالاتر خواهد بود ، بنابراین بهره وری و عملکرد و هماهنگی تجهیزات نیز یکی دیگر از معیار های مهم هست که باید به آن توجه داشته باشید.

بهره وری (Efficiency): هماهنگی تجهیزات و بهینه بودن قطعات نرخ بهره وری را افزایش خواهد داد. بهره وری در واقع میزان مخارج به نسبت درآمد است. شما باید سعی کنید که کارآمد ترین تجهیزات را با بیشترین ظرفیت hash ممکن و متناسب با بودجه خود خریداری کنید.

قیمت (Price): نسبت قیمت به عملکرد باید تا حد ممکن بالا باشد که بتواند هزینه و سرمایه شما را در کوتاه ترین زمان ممکن برگرداند. به این مهم توجه داشته باشید که ماینرها به تعمیر و نگه داری زیادی نیاز دارند و با بروز شدن مراحل اعتبارسنجی معاملات به سرعت منسوخ می‌شوند. همچنین محاسبه نسبت عملکرد به هزینه برق عاقلانه است که باید تا حد ممکن پایین باشد. این بدان معناسبت که برای خرید بهینه ترین ماینر ، تمرکز خود را بر روی قیمت آن نگذارید !

خرید ماینر بیت کوین در ایران

در ایران از کجا ماینر بیت کوین بخریم؟

متاسفانه در کشور ما بدلیل عدم وجود مرجع و صنف برای دستگاه های ماینر ، افراد سودجود ماینرهای استوک و کارکرده را از فارم ها جمع آوری می‌کنند و به عنوان ماینر نو به فروش می‌رسانند. این ماینرها بدلیل استخراج طولانی مدت و تحت فشار بودن حداکثر کارایی خود را مصرف کرده اند و عمر قطعات آن ها رو به اتمام است. بنابراین این بسیار مهم هست که ماینر خود را از کجا تهیه می‌کنید. برای بازدهی خوب و عدم شکست در استخراج بیت کوین حتما باید یک ماینر مناسب و تازه نفس تهیه نمایید.

مجموعه ماینرساز، با بیش از 2 سال تجربه در زمینه ارزهای دیجیتال، این امکان را به شما می‌دهد که با خیالی آسوده ماینر موردنظر خود را تهیه نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان از طریق مشخصات درج شده در صفحه "تماس با ما" با کارشناسان ما تماس بگیرید.